Revolutionarea asistentei medicale primare

Dupace a pus bazele unui sistem de sanatate public, Brazilia a cunoscut una dintrecele mai rapide rate de declin al mortalitatii infantile. Tom Hennigan constata, insa, ca, de cand reprezentantii tot mainumerosi ai clasei de mijloc au inceput sa renunte la serviciile de asistentamedicala de stat, patura cea mai saraca a populatiei tarii este din nou expusaacestui risc

 

În timpul primei sale sarcini, carea fost deosebit de dificila, Maria Isabel Laurenco a fost nevoita sa apeleze laserviciile unui spital de caritate, supraaglomerat si foarte slab finantat, intrucatîn Brazilia nu exista pe-atunci un sistem public de sanatate

"Am avut probleme pe toata perioadasarcinii, dar nu am beneficiat de îngrijire prenatala. La noua luni aveamdureri foarte mari, dar când am mers la spital, mi-au dat doar un pahar culapte cu foarte multa sare, spunându-mi-se ca aveam tensiune arteriala scazuta.Apoi m-au trimis acasa". La scurt timp dupa aceea, femeia a lesinat. "Cand m-amtrezit, dupa cinci zile am fost anuntata ca nascusem o fetita - asta s-a intamplatdoar din cauza paharului cu lapte pe care mi l-au dat. Sufar si-acum dehipertensiune arteriala." Maria este convinsa ca s-a facut o greseala atunci, pentruca avusese, de fapt, tensiune arteriala crescuta.

Fiica doamnei Laurenco s-a nascutcu 27 de ani în urma, cu cinci ani înainte de adoptarea, prin Constitutie, aarticolului ce prevedea ca sistemul de sanatate este "egal pentru toti si înslujba statului" (1988). Pâna la ultima ei sarcina, din 1997, in cartierul saracin care locuia, din Cidade Tiradentes, de la periferia metropolei Sao Paulo, incepusesa se faca simtit impactul acestui nobil principiu.

"În timpul ultimei mele sarcini, intrasein vigoare Programul de Sanatate al Familiei si am fost îngrijita foarte bine.Era o alta lume, fata de vremea cand am fost insarcinata prima data. Eramconsultata în fiecare luna, puteam sa sun la sectia de chirurgie si sa vorbescla telefon cu un doctor. A fost o experienta cu totul diferita."

Doamna Laurenco face parte dintrezecile de milioane de cetateni saraci ai Braziliei care au beneficiat de revolutiadin sistemul sanitar, generata de crearea unui sistem public de sanatate,cunoscut ca SUS-Sistema Unico De Saudeor.

"Dupa 1988, accesul la asistentamedicala a devenit un drept pentru toti si s-a obtinut includerea a cel putinjumatate din cetatenii tarii în sistemul de sanatate din care fusesera exclusi anterior.Acum, 150 de milioane de oameni, dintr-un total de aproape 200 de milioane, sebazeaza exclusiv pe SUS", declara ministrul de sanatate brazilian Jose GomesTemporao.

"A fost un proces fundamental, carea garantat, pentru marea majoritate a populatiei braziliene, accesul laserviciile de ingrijire a sanatatii în sensul cel mai larg al cuvântului, de lacele de asistenta primara si pâna la cele specializate si la procedurilemedicale complexe, cum este, de pilda, transplantul de organe. A fost oschimbare profunda, însotita de indicatori pozitivi, corelati cu cresterea graduluide protectie sociala prin Programul pentru Sanatatea Familiei, care a dus si lao reducere semnificativa a mortalitatii infantile."

 

Asistentaprimara

Programul pentru Sanatatea Familieieste piatra de temelie a noului sistem public de sanatate din Brazilia. Scopullui este de a orienta tara nu catre un model de sanatate axat pe ingrijirea despecialitate, ci spre unul bazat preponderent pe asistenta medicala primara, caresa puna accentul pe latura preventiva, nu sa dea intaietate celei curative. Programuleste alcatuit din 31 095 de echipe specializate în domeniul sanatatii familiei siacopera 95% din cele 5 564 de orase ale Braziliei. Echipele sunt formate dincel putin un doctor, un asistent calificat si un asistent social, ce îngrijescacum de 98 milioane de brazilieni, fata de numai 62,3 milioane, în 2003. Înultimii sapte ani, cuantumul consultatiilor prenatale acordate de ele a crescutcu 125%, de la 8,6 milioane la 19,4 milioane.

Efectul a fost surprinzator. Unstudiu din 2006 arata ca, pentru fiecare urcare cu 10% a gradului de protejarea populatiei prin Programul pentru Sanatatea Familiei, s-a înregistrat undeclin de 4,6% al mortalitatii infantile. Între 2003-2008, numarul de decese ascazut de la 23,6/1 000 de nasteri la 19/1 000 de nasteri, fapt ce a crescutsemnificativ sansele Braziliei de a-si atinge obiectivul de dezvoltare almileniului, si anume, reducerea cu 75% a mortalitatii infantile cu trei aniînainte de termenul programat.

"Exista numeroase dovezi ce arata cascopul investitiilor în sistemul public de sanatate are deopotriva un caracterpreventiv si curativ, îmbunatatind considerabil starea de sanatatea a populatiei",declara James Macinko, profesor asociat de sanatate publica la SteinhardtSchool of New-York University. "Brazilia a înregistrat una dintre cele mairapide scaderi a mortalitatii la copiii cu varste sub cinci ani. Unii demografiafirma ca aceasta poate fi una dintre cele mai rapide scaderi ale mortalitatii infantile,la categoria de varsta mentionata, înregistrate pâna acum. Din 2000, ratamortalitatii a coborât continuu, este remarcabil". Un atare succes a fostposibil doar cu ajutorul programelor sociale realizate de fosta guvernare a presedinteluiLuiz Inacio Lula Da Silva, care tintea eradicarea saraciei extreme pâna în2016.

"Scaderea mortalitatii infantiles-a accelerat substantial în timpul presedintelui Lula, deoarece guvernul sau ainvestit si în alte sectoare - de exemplu, programul Bolsa Familia, ce furnizeaza suplimente de hrana in specialcopiilor, in vederea stimularii lor sa mearga la scoala," a declarantprofesorul Macinko. "Ca urmare, a scazut enorm rata analfabetismului si stim cutotii ca un copil va avea un trai mult mai bun si mai sanatos daca are o mamainstruita. Astfel de mame fac fata mai bine incercarilor si sunt capabile sasolicite asistenta medicala necesara si sa identifice semnele de pericol atuncicând copilul este bolnav."

 

Competitiaprivata

In ciuda faptului ca in timpul administratieiLula erau rulate mai multe fonduri - cheltuielile SUS s-au ridicat de la 2,89%din PIB, în anul 2000, la 3,67%, în 2008, iar cheltuielile implicate deProgramul pentru Sanatatea Familiei au crescut de patru ori din 2003 - sistemulpublic sufera de o subfinantare cronica. Desi Brazilia cheltuieste 8,4% din PIBpentru sanatate, adica echivalentul sumei cheltuite de Anglia, doar 41,6% vizeazasectorul public, în timp ce în Anglia, acesta se ridica la 79,3%.

"Brazilia este, probabil, singura taracu un sistem universal în care cheltuielile private în sanatate sunt mai maridecât cele publice. Acest lucru face imposibila furnizarea unor serviciiintegrate în baza bugetului curent. Cheltuielile totale în sanatate nu suntatât de mici comparativ cu PIB, dar cele din sistemul privat au o pondereconsiderabila, astfel încât avem o subfinantare cronica în SUS," declara LigiaGiovanella, cercetator în cadrul National School of Public Health din cadrul FundatieiOswaldo Cruz.

Ca rezultat al acestei subfinantari,utilizatorii SUS se plâng, deseori, de durata lunga de timp pentru oprogramare, desi sunt multumiti de calitatea serviciilor. "A trebuit sa astept saseluni ca sa ajung sa fiu consultata de un specialist. Asta este medicinapreventiva?", declara Edileusa Barbosa da Silva, o vânzatoare din Osasco, Sao Paulo, care a fost investigata pentruosteoporoza. "Serviciul medical a fost foarte bun, dar trebuie sa asteptifoarte mult pentru o programare."

Subfinantarea cronica a întârziat siprocesul de depasire a inegalitatilor regionale si a deficitelor structurale mostenitede SUS. Înainte de Constitutia din 1988, serviciile de sanatate erau furnizatede Ministerul Securitatii Sociale si acopereau doar solicitarile angajatilor dinpiata de munca oficiala. Acest lucru însemna ca resursele din sanatate erauorientate spre asistenta medicala secundara si cea tertiara, concentrate în oraselemari, cu precadere în zonele mai bogate din sudul si sud-estul tarii. Sistemulera prost echipat si furniza ajutor primar pentru majoritatea brazilienilor saracicare traiau în zonele de nord-est si nord. Depasirea inegalitatii regionale afost cu atât mai dificila cu cât, odata cu înfiintarea SUS, au fost stabilitenoi responsabilitati medicale, atât în reteaua de ingrijiri primare cât si încadrul municipalitatilor, care anterior nu aveau niciun rol în managementulsanitar.

"Înainte de SUS, peste 90% din orasenu erau implicate în sistemul de sanatate si nu aveau nici oficiali care sa-siasume astfel de responsabilitati. A trebuit sa înfiintam, in acest scop,secretariate de profil si echipe. 70% din orase aveau mai putin de 20 000 de locuitorisi nu detineau forta financiara si organizatorica necesara pentru a se descurcasingure. A fost greu sa gasim, în orasele mici si sarace, oameni dispusi saaccepte salarii modeste. A fost un proces lung si costisitor," declara RenilsonRehem de Souza de la National Council of Health Secretaries, angajat alMinisterului Sanatatii în anii 1990, când s-a înfiintat SUS.

Drept urmare, desi au trecutde-atunci doua decenii, la nivelul sistemului public de sanatate exista in continuaredezechilibre regionale, traduse în diversi indicatori, cum este, de pilda,mortalitatea infantila. În nord-estul Braziliei, aceasta a fost, în 2007, de2,7 la 1 000 de nou-nascuti, cu mult peste media nationala de 19,3‰ si mai multdecât dublul de 12,91‰ din zona bogata situatea in sudul tarii.

O asemenea situatie exista în ciudafaptului ca Programul pentru Sanatatea Familiei acopera aproape toate oraseledin nord-est si peste 70% din populatie. Pentru combaterea problemei, guvernula investit într-o noua campanie ce vizeaza reducerea cu 5% a numarului dedecese la copiii sub 12 luni din Amazonia si din regiunile învecinate. "Este necesarsa îmbunatatim calitatea cheltuielilor si managementul lor", declara doctorulTemporao. "Acoperirea universala într-o tara atât de neuniforma, asa de mare side diversa este o provocare din punct de vedere al logisticii. Trebuie sautilizam structuri mai putin rigide si birocratice decât în prezent si sa învatamsa fim mai atenti când utilizam resursele, pentru a obtine un rezultat maibun."

Riscul este ca, în lipsa finantariisi-a asigurarii atente a servicilor, s-ar putea ca SUS sa nu reuseasca sa depaseascarapid aceste obstacole, iar sistemul privat sa prinda forta, minimizând scopulBraziliei de-a avea un sistem universal, capabil sa deserveasca toti cetatenii,indiferent de clasa lor sociala. "Suntem în pericol de a ‚americaniza' sistemul, ceea ce intraintr-o profunda contradictie cu valorile câstigate prin Constitutia din 1988",avertizeaza dr. Temporao.

Oficialii din sanatatea publicaspun ca multe dintre planurile de sanatate privata, mai ieftine, suntinferioare serviciilor furnizate de SUS si ca pana si cele mai scumpe - de pilda,cele pentru procedurile complexe, cum este transplantul de organe - se sprijinatot pe sectorul public. Chiar si-asa, impresia generala a cetatenilor este casistemul public este inferior celui privat, minimizându-i, astfel, eforturilede a deveni un serviciu cu adevarat universal.

"Odata cu cresterea economica,milioane de brazilieni se integreaza în noua clasa de mijloc care, potrivit sondajelor,isi doreste sa existe un plan de sanatate. SUS si-a propus dificila sarcinade-a castiga de partea sa noua clasa sociala. Daca nu va reusi, tot mai multioameni vor migra catre clasa de mijloc si vor apela la sistemul privat de sanatate.Daca nu îmbunatatim SUS, vom pierde aceasta lupta, ceea ce va consolida unmonopol în furnizarea servicilor medicale", avertizeaza dr. Renilson Rehem.

"Problema trebuie vazuta intr-unmod realist", spune doamna Giovanella. "Statele mai omogene sunt tocmai cele alecaror retele de asistenta medicala au un caracter universal, pentru ca intreagalor populatie foloseste acelasi sistem" - este o observatie pertinenta pentru otara care vrea sa se sustraga de pe lista celor mai heterogene societati dinlume.

 

TomHennigan, jurnalist independent, Sao Paulo

hennigantom@gmail.com

Conflictede interese: Niciunul de declarat.

Provenienta si modalitatede recenzare: Articol comandat, fara evaluare externa.

A fost obtinut consimtamântulpacientului.

 

Ase vedea EDITORIAL, p , ANALIZE, p

Rate this article: 
Încă nu sunt voturi
Bibliografie: 
Traducere: 
Dr. Adriana Mihaela Pîrvu
Autor: