Medicul agresiv

Comportamentul neadecvat al doctorilor poate expune la risc pacientul, afirma Marika Davies si Mark Dinwoodie 

 

Multi medici au asistat la o iesire exploziva a unui coleg al lor. E posibil ca un incident singular sa genereze tulburare, dar un tipar repetitiv al unui astfel de comportament poate fi demoralizant si nociv pentru buna functionare a unei echipe din asistenta medicala. National Clinical Advisory Service (NCAS), care ofera consultanta pentru managerii din sanatate si din organizatiile din NHS cu privire la modalitatile locale de rezolvare a problematicii performantei medicilor, sustine ca un procent considerabil (59%) din problemele pe care le întâlneste au o componenta comportamentala sau de conduita. Ele au “un impact semnificativ si daunator asupra relatiilor dintre membrii echipei si asupra îngrijirii pacientului.”  Exemple de actiuni sau de comportamente agresive sunt izbucnirile de furie, intimidarea, hartuirea ori aruncarea cu obiecte (caseta). American Medical Association (Asociatia Medicala Britanica) descrie comportamentul agresiv perturbator drept “conduita personala, fie ca se refera la aspectul verbal sau la cel fizic, ce afecteaza negativ ori are potentialul de a influenta negativ îngrijirea pacientului.”

 

Impactul comportamentului agresiv

NCAS avertizeaza ca medicii cu o conduita neadecvata pot sa le provoace celor alaturi de care lucreaza stari de ingrijorare, de anxietate si de furie. Confuzia creata de un doctor agresiv va distrage atentia de la îngrijirea pacientilor, punându-i, asadar, in pericol. Cei care se confrunta cu manifestarile agresive ale cuiva sunt expusi unui risc crescut de a face erori: s-a dovedit ca grosolania afecteaza capacitatea individuala de a efectua sarcini.

Colegii vor încerca sa evite un medic agresiv, asa ca e posibil sa nu mai solicite nici ajutor, nici clarificarea unor instructiuni, chiar daca ar avea nevoie, ferindu-se si sa mai sugereze ceva in legatura cu îngrijirea pacientilor. Un doctor agresiv poate ajunge sa fie si izolat pe plan profesional, colegii cautand sa-l ocoleasca.

Întreaga echipa sufera atunci când unul din membrii sai este agresiv, eficienta activitatii ei bazandu-se pe comunicare, pe respect reciproc si pe încredere. Efectul daunator asupra colaborarii dintr-o echipa afecteaza si îmbunatatirea sigurantei pacientului. Cand oamenii au un moral scazut sau un mediu de lucru ostil este mai dificila mentinerea lor in acel loc de munca, iar comportamentul agresiv isi pune amprenta asupra climatului educational al studentilor, care pot învata sa imite un asemenea comportament. De asemenea, devin mai probabile reclamatiile si acuzele venite de la pacienti.

 

Cauzele subiacente

Comportamentul agresiv este provocat de o combinatie de factori legati de indivizi si de mediul lor. Trasaturile de personalitate l-ar putea determina pe un doctor sa intre in conflicte sau sa nu-si exprime intr-o maniera constructiva o opinie diferita, neavand abilitatile necesare. Unii oameni nu au capacitatea de a-si controla raspunsurile impulsive la situatiile solicitante ori provocatoare.

Comportamentul agresiv poate fi generat si de problemele de fond de sanatate mentala, precum depresia, tulburarea bipolara ori adictia de substante. Oboseala, boala fizica si presiunile familiale pot fi factori favorizanti.

Mediul de lucru este important, deoarece la aparitia unui comportament neadecvat pot contribui relatiile dificile cu colegii, distribuirea necorespunzatoare a personalului si volumul excesiv de munca.

 

Combaterea  comportamentului agresiv

Ghidul NCAS arata cum pot concret managerii sa clasifice o problema, sa abordeze medicul implicat, sa gestioneze si sa rezolve chestiunea in speta. Problemele comportamentale, odata identificate, trebuie e sa fsolutionate de timpuriu, se afirma în recomandari.

Ghidul recunoaste necesitatea identificarii problemelor de sanatate si a circumstantelor personale determinante, prezinta modul în care trebuie abordat doctorul în cauza, subliniind cat de important este sa se ofere sprijin, si mentioneaza ca raspunsul organizational trebuie sa se dovedeasca a fi corect si concordant cu maniera în care sunt tratati toti angajatii.

Hickson si colab, de la Vanderbilt University Medical Center, SUA, sugereaza patru interventii graduale pentru managementul comportamentului neprofesionist si agresiv: discutiile informale pentru incidentele singulare; interventii de ”constientizare” fara caracter punitiv atunci când este identificat un tipar; planuri de actiune pentru deprinderea unei bune conduite daca tiparul persista; si procese disciplinare impuse, daca celelalte masuri au esuat.

Roland Gray, director medical al Physicians Health Programme din Tennessee, SUA, afirma ca, pentru a fi reabilitati, medicii agresivi trebuie sa doreasca sa-si asume o parte din responsabilitatea fata de propriul comportament – pentru un profesionist in ingrijirea sanatatii, autocontrolul este un element important. Doctorii trebuie sa se analizeze mai îndeaproape, sa-si admita comportamentul agresiv si sa suporte consecintele.

“Din nefericire, medicii agresivi nu par sa învete din greselile lor, pentru ca nu pot admite ca au facut vreuna,” spune Gray. El sugereaza ca medicii agresivi ar trebui sa beneficieze de cursuri educative pentru managementul furiei, rezolvarea conflictelor, instruire pentru deprinderea abilitatilor legate de sensibilitate si de controlul impulsivitatii. Monitorizarea de catre egali ori concediul pot fi necesare, iar disciplina institutionala poate fi necesara în unele cazuri, afirma el.

Leape si colab. afirma ca institutiile trebuie sa actioneze in directia crearii unei culturi a respectului. Ei recomanda un cod de conduita aplicabil cu strictete, care sa stabileasca ferm ce asteptari are institutia, si sugereaza ca principala valoare a unei organizatii este ca fiecare are dreptul de a fi tratat cu politete, onestitate, respect si demnitate.

 

Comportamentul agresiv presupune...

  • Limbaj nepotrivit circumstantelor, lipsit de respect, insultator, înjositor sau abuziv
  • A-i face pe altii de rusine pentru rezultatele negative
  • Comentarii înjositoare ori intimidare
  • Discutii în contradictoriu, neadecvate, cu pacientii, cu membrii familiilor, cu personalul sau cu alti furnizori de îngrijiri
  • Grosolanie
  • Depasirea limitelor cu pacientii, cu membrii familiilor, cu personalul ori cu alti furnizori de îngrijiri
  • Comentarii negative gratuite cu privire la asistenta acordata de un alt medic
  • Formularea unor aprecieri severe sau cenzurarea coolegilor ori a personalului în fata pacientilor, a vizitatorilor sau a altor lucratori
  • Izbucniri de furie
  • Comportament pe care altii l-ar descrie ca bullying
  • Comentarii insensibile in legatura cu problema de sanatate a pacientului, cu aspectul acestuia sau cu situatia sa
  • Glume ori comentarii fara importanta clinica despre rasa, etnie, religie, orientare sexuala, vârsta, aspect fizic sau statut socioeconomic ori educational
  • Actiuni neadecvate sau inactiune
  • Aruncare ori spargere a unor obiecte
  • Refuz de a se conforma cu standarde de practica acceptate in general, în asa fel încât refuzul inhiba personalul sau alti furnizori de îngrijire sa ofere asistenta de calitate
  • Utilizare ori amenintare cu forta fizica neautorizata la adresa pacientilor, a membrilor familiilor, a personalului sau a altor furnizori de îngrijiri
  • Refuz repetat de a raspunde la apeluri ori la solicitari pentru informare sau întârziere persistenta în raspunsurile la apeluri atunci când persoana este de serviciu ori când se presupune a fi disponibila
  • Plângeri repetate si nejustificate la adresa unui coleg
  • A nu lucra în colaborare sau in cooperare cu altii
  • Crearea unor bariere rigide ori inflexibile atunci cand se solicita asistenta sau cooperare

 

CE ESTE NECESAR SA STITI

Comportamentul neadecvat poate sa creeze prejudicii functionarii unei echipe

Pentru a gestiona si a solutiona manifestarile unui comportament agresiv pot fi luate masuri practice

Confruntarea cu un asemenea comportament impune ca persoana in cauza sa-si constientizeze purtarea si impactul ei

Unknown column 'r' in 'where clause'

Unknown column 'r' in 'where clause'

Rate this article: 
Average: 5 (2 votes)
Autor: 
BMJRo