Doctorii din medicina de urgenta pot fi învatati sa constientizeze situatiile cu ajutorul tehnicilor de simulare

Cercetatorii au constatat ca medicii îsi pot îmbunatati capacitatea de constientizare a situatiilor folosind tehnicile de simulare. Anne Gulland comenteaza rezultatele studiilor efectuate de ei

 

Simularea a fost una dintre cele mai bune metode de instruire a doctorilor din medicina de urgenta în privinta constientizarii situatiilor, au conchis cercetatorii. Ei au spus ca, fiind o competenta esentiala netehnica, aceasta ar trebui sa ocupe un loc important in cadrul programei de educatie medicala. Constientizarea unei situatii este abilitatea de a colecta informatii legate de ea, de a o recunoaste si a o întelege, precum si de-a anticipa problemele si scenariile viitoare.

            Autorii articolului au afirmat ca deprinderea constientizarii situatiilor “a fost un proces deosebit de dificil în mediul adesea haotic, dinamic si sarac în informatii” al departamentului de urgente. “Educatia bazata pe tehnici de simulare ofera un mediu sigur, în care constientizarea situatiei de catre clinician poate fi evaluata si îmbunatatita”, au spus ei. Dupa parerea lor, exercitiile simulate ar trebui sa includa perceptia, întelegerea si proiectia – acordând studentilor sansa de a identifica amenintarile si de a gasi solutii pentru gestionarea situatiei.

            David Lowe, unul dintre autorii lucrarii si cercetator doctor în medicina de urgenta la Glasgow Royal Infirmary, a spus: “Realitatea este ca poti învata sa constientizezi situatiile prin osmoza sau prin experienta. Specialistii în domeniul educatiei se concentreaza pe accelerarea sau intensificarea acestui proces, in care se incadreaza si tehnicile de simulare.”

 

Evolutie

Articolul a urmarit cele cinci etape pe care le parcurg medicii din medicina de urgenta pentru dezvoltarea capacitatii de constientizare a situatiilor, începand de la nivelul de novice (în facultate), când managementul unui singur pacient este o provocare, la cel de începator avansat (în stagiul primar), de competent (în stagiul secundar), competent avansat (în rezidentiat) si, în final, de expert (medic specialist consultant).

            “Una dintre trasaturile specifice ale practicianului expert o constituie capacitatea sa de a monitoriza starea departamentului si de-a anticipa în acelasi timp riscurile si dificultatile potentiale”, spun autorii. Lowe adauga: “Un consultant isi da seama de situatia întregului departament. O provocare în medicina de urgenta este sa ajungi de la concentrarea absoluta asupra unui pacient la întelegerea globala a situatiei unui numar mare de subiecti diferiti.”

            In opinia autorilor, constientizarea situatiilor este “complexa si pluridimensionala”, un context nou si dificil putand sa creeze probleme chiar si celor mai competenti si experimentati clinicieni. Procesul in speta nu este limitat, insa, la nivel individual – el se extinde si la nivelul echipei medicale, reflectand “masura in care fiecare membru al ei are capacitatea de-a intelege ce responsabilitati ii revin”.

 

Luarea deciziilor

Lowe si-a exprimat temerea ca, in mediul haotic al accidentelor si urgentelor, echipele pot pierde vederea de ansamblu daca se axeaza prea mult asupra sarcinilor individuale, adaugand faptul ca unele departamente au luat o pauza înainte de a introduce în lucru o procedura de urgenta cu risc mare.

            “Asta înseamna sa evaluezi ceea ce se petrece si ce trebuie facut în continuare. Este un mod de a-i pune pe toti în aceeasi linie. Este periculos si consumptiv ca fiecare sa aiba un obiectiv diferit de al celorlalti colegi atunci cand lucreaza impreuna”, a spus Lowe, care a adaugat: “Când situatia devine confuza, oamenii au tendinta de a comunica mai putin. S-ar putea ca intrarea in rutina a ‚uniformizarii constientizarii’ sa fie dificila”.

            El a mai aratat ca medicii trebuie sa isi inteleaga propriile procese de gândire si ce anume le afecteaza deciziile, afirmand ca mentorii cei mai buni sunt capabili sa-i ajute pe medici în aceasta privinta.

            “Devenim din ce în ce mai constienti de faptul ca, in cadrul medicinii de urgenta, putem avea toate jucariile din lume – ecografe si scannere – dar îngrijirile pe care le acordam vor fi calitativ superioare doar daca vom lua decizii mai ferme”, a încheiat Lowe.

Rate this article: 
Încă nu sunt voturi
Bibliografie: 

Anne Gulland, BMJ Careers

agulland@bmj.com

CAREERS

Simulation training can teach emergency medicine doctors about situational awareness

A se cita: The BMJ 2016; 4 June:417

Traducere: 
Dr. Roxana Tucra
Autor: 
BMJRo